פיטורי עובדים ושינויים בכוח האדם, הם מצבים מלחיצים הן עבור העובדים והן עבור המעסיקים. כדי להקל על התהליך, אפשר להיעזר בשירותי אאוטפלייסמנט, שמסייעים לעובדים שעוזבים להתמודד ולמצוא עבודה חדשה, ובמקביל משפרים את המוניטין של החברה.
מה זה אאוטפלייסמנט?
שירותי אאוטפלייסמנט – Outplacement הם הטבה שמעניקים מעסיקים כחלק מחבילת פיצויים, כדי לסייע לעובדים שפוטרו להשתלב בעבודה או קריירה אחרת. השירותים מתמקדים בשיפור הכישורים הדרושים להעסקה חוזרת, כגון כתיבת קורות חיים ומכתבים מקדימים, ניווט בלוחות דרושים, ראיונות, יצירת קשרים ומשא ומתן על משכורות.
איך זה עובד?
למרות שניתן לספק שירותים כאלה באופן אורגני ופנימי, זה נפוץ יותר שעסקים משתפים פעולה עם צד שלישי שמתמחה באימון עבודה ושירותי מעבר קריירה. עובדים לשעבר המנצלים את התוכנית, עשויים ליצור אינטראקציה עם המאמן שלהם כחלק מקבוצה, או באופן אישי – באינטרנט, בטלפון או פנים אל פנים. הסידור הספציפי תלוי בדרך כלל בהיקף התוכנית.
כמה עולה השירות?
העלויות משתנות בהתאם למספר העובדים בחברה ולסוגי השירותים הניתנים, מה שאומר שטווח המחירים רחב. המחירים פר עובד בדרך כלל קבועים, ללא קשר לכמות הזמן שלקחה למישהו על מנת למצוא עבודה.
מהם היתרונות של אאוטפלייסמנט?
אתם אולי חושבים שמיותר להוציא כסף, על עובדים שלמעשה כבר עזרו ולא יתרמו יותר לחברה. עם זאת, יש לשירותים אלה מספר יתרונות:
- שיפור המוניטין ומותג המעסיק – תוכניות אאוטפלייסמנט שולחות את המסר שלמעסיקים אכפת מהעובדים שלהם, ועשויות להפחית משוב שלילי כאשר מכריזים על פיטורים. לעסקים שזוכים ליחס חיובי בציבור, יש בדרך כלל סיכוי טוב יותר לגייס כישרונות בעתיד.
- הפחתת סיכונים – עובדים בדרך כלל חשים כעס או תסכול כאשר הם מפוטרים. אם הם יודעים שהחברה הקודמת שלהם עומדת לעזור להם להשיג עבודה חדשה, זה עשוי להפחית את הסיכוי לאלימות במקום העבודה או לתביעת הפסקת עבודה שלא כדין.
- הגברת מורל העובדים – חלק חשוב מהשירותים הללו הוא הפן התקשורתי שלהם. מעסיקים שמסבירים בבירור כי שירותי סיוע בקריירה עומדים לרשות כל עובד או עובדת שמפוטרים, עשויים לסייע בהקלת החרדה בקרב העובדים שנותרו ולהשאיר אותם מעורבים.
האם יש גם חסרונות?
יש חסרונות מסוימים שעלולים להתגלות בעת שימוש בשירותי אאוטפלייסמנט, אבל רובן מתעוררות רק אם לא בוחרים בחברה מספיק מקצועית, או שבוחרים בתוכנית לא מתאימה. למשל, ייתכן שכמה עובדים שלעם לשעבר מתחרים ביניהם על אותן משרות.
זה קורה במצבים בהם השירות משתמש בתבניות קורות חיים סטנדרטיות ובאימון קבוצתי במקום הדרכה מותאמת, אחד על אחד. זה מאוד מקשה על עובדים יחידים לבדל את עצמם בשוק העבודה. כלומר, אאוטפלייסמנט לא מותאם אישית, הוא הרבה פחות יעיל ומועיל.
מהם שירותי אאוטפלייסמנט למעסיקים?
עד כה דיברנו רק על חלק מהצדדים של אאוטפלייסמנט. חשוב שתדעו כי מלבד ליווי מפוטרים, בחלק מהמקרים ניתן באותה המסגרת לקבל גם שירותי ייעוץ למעסיקים ולאנשי משאבי אנוש. חלק מהספקים יסייעו ביצירת אסטרטגיות צמצום וביישום אמצעי תמיכה, כדי לשמור על פרודוקטיביות של עובדים שנשארו.
איך בוחרים ספק אאוטפלייסמנט?
כשמוניטין המותג ויחסי העובדים עומדים על כף המאזניים, לא כל חברה וכל שירות יתאימו לכם. כדי לבחור, עליכם לקחת בחשבון את הדברים הבאים:
- חפשו חוויות מותאמות אישית – פתרונות המותאמים לאופן שבו העובדים מעדיפים לעבוד – באופן אישי, וירטואלי וכו' – נוטים להניב את התוצאות הטובות ביותר.
- בדקו את הרקע של צוות האימון – כדי להיות אפקטיביים באמת, מאמני עבודה חייבים להיות בעלי ידע בענף המועדף על המועמד ובשוק הגיאוגרפי הרצוי.
- בקשו נתונים ומדדים – אפילו אם אתם מתרשמים מאחד הספקים, כדאי שתהיו בטוחים לפני החתימה. תדרשו לראות מדדים רלבנטיים, עבור הסקת מסקנות לגבי ביצועי תוכניות ההשמה של הספק.
- שאלו לגבי שירותים אחרים – מה לגבי העובדים שנשארים? האם ניתן לקבל שירות גם עבורם? אם אתם מעדיפים בכך, תבחרו חברה שמציעה פתרונות של ארגון מחדש, שיבטיחו את המשך הפעילות כרגיל גם בזמנים קשים.
- למדו מניסיון של אחרים – בקשו המלצות, תקראו ביקורות וסקירות. דירוגי שביעות רצון הלקוחות ואחוז המשתתפים שמוצאים עבודה חדשה באמצעות תוכנית אאוטפלייסמנט, הם שני אינדיקטורים ליעילותו של הספק.