למה חברות פותחות מרכזי R&D?

תוכן עניינים
ישי אביב
ישי אביב, עורך ראשי

האם יצא לכם לשמוע את המונח R&D, אבל אתם לא בטוחים במה מדובר? ובכן, בעברית ראשי התיבות הם מו"פ – מחקר ופיתוח. אלה כלים חשובים מאוד, אשר משמשים חברות כאשר הן רוצות להשיק מוצרים חדשים, שירותים או תוכנות. בכמה מילים, מו"פ נועד לגלות דברים שאפשר לייצר או למכור, לפני שאחרים יעשו את זה.

מהם מרכזי R&D?

מרכזי מו"פ יכולים להיות מחלקות פנימיות של חברה, אך הם ניתנים למיקור חוץ, לצוות של מומחים בתחום. ארגונים ענקיים רבים פותחים מרכזי מחקר ופיתוח בחו"ל, ובכך לא רק נהנים מעובדים מוכשרים בעלויות נמוכות, אלא גם מרוויחים מהתובנות שלהם על השוק המקומי. אחת הדוגמאות הבולטות לארגון כזה הוא מיקרוסופט. לחברה הידועה יש מרכזR&D  מיקרוסופט ישראל וגם מרכזים במדינות נוספות.

כמובן שזה לא אפשרי לבעלי עסקים קטנים. עבורם, הפתרון הנפוץ ביותר הוא מיקור חוץ של מרכז מו"פ. בצורה כזו, הם לא צריכים לשכור או להכשיר עובדים עם כישורי מחקר ופיתוח, ובכל זאת נהנים מהיתרונות שלהם.

כיצד יכולה חברה להפיק תועלת מהמרכזים?

  • תחרותיות וזמן יציאה לשוק קצר יותר – מחקר ופיתוח עוזרים לייצר מוצרים ושירותים חדשים לגמרי. אין צורך לומר שככל שמשיקים אותם מהר יותר, החברה יותר מתבלטת על פני המתחרים שלה.
  • הכנסה מוגברת בטווח הארוך – יתרון זה הוא המשך ישיר של הקודם: ככל שעסק מקדים מתחרים, יש לו סיכוי גבוה יותר למשוך לקוחות ולבנות בסיס נאמן. חברה שמצליחה לפתור בעיות עבור לקוחותיה, בונה איתם קשרים חזקים ארוכי טווח.
  • משיכת השקעות נוספות – למרות שמחקר ופיתוח יכולים להיות יקרים למדי, במיוחד עבור עסקים קטנים ובינוניים, זה יכול גם לעזור להם לקבל מימון ציבורי על ידי זכייה במענקים ספציפיים לתעשייה.
  • משיכת עובדים כישרוניים – חברות חדשניות בדרך כלל מצליחות לשים את ידיהן על המומחים המובילים בתעשייה. הקמת מרכז מו"פ, מגדיל את הסיכוי למשוך עובדים איכותיים ולייצר מאגר כישרונות משמעותי.

לסיכום, על ידי בניית מערכת מו"פ מסוג כלשהו, ניתן לייעל תהליכים עסקיים ולהגביר את היעילות של החברה, תוך צמצום ההוצאות שלה. מחקר ופיתוח עוזרים לשפר איכות של מוצרים, להפחית עלויות ולהאיץ את האספקה.

כמה עולה לפתוח מרכז מו"פ?

על פי נתוני הקרן הלאומית למדע בארצות הברית, בשנת 2016 חברות אמריקאיות יחסית קטנות (המורכבות מ-5-9 עובדים) הוציאו בממוצע 1.2 מיליון דולר על מחקר ופיתוח, בעוד תאגידי ענק (עם 25,000+ עובדים) הוציאו כ-148.3 מיליון דולר. 

העלויות משתנות בהתאם לגורמים הבאים: סוג התעשייה בה פועלת החברה, גודל החברה (כמות הפרויקטים, התהליכים, העובדים – כל זה משפיע), נתח הזמן והמאמץ שחברה רוצה להשקיע במו"פ, גודל ומאפייני המרכז.

איך בוחרים איפה לפתוח מרכז R&D?

לסיום, בואו נרחיב בעוד כמה מילים, על תאגידי הענק שפותחים מרכזים ברחבי העולם. כיצד הם יודעים איפה כדאי ומשתלם להם להשקיע בהקמת מרכז מו"פ?

  • מחקר מקיף על הארץ הזרה – כל החלטה כזו מתחילה במחקר מעמיק, כולל התייעצות עם מומחים מקומיים. המחקר נועד לוודא כי למדינה יש פוטנציאל צמיחה גבוה וכמות מספקת של כישרונות פנויים הדרושים למרכז פיתוח.  המחקר נעשה גם כדי לקבוע, האם עשויים להיות חסמים תרבותיים או אידיאולוגיים שיעמדו בדרכה של החברה.
  • בעיות משפטיות ורישום חברה – חשוב לבדוק את דרישות החוק, המיסוי וכו' במדינה המיועדת. למשל, כיצד מתבצע רישום החברה?
  • שטחי משרדים למרכז – כדי להקים מרכז, יש לאתר חלל למשרדים, הממוקם באזור אסטרטגי במדינה. זה הכרחי להצלחת המרכז.
  • תהליך רכישת כישרונות – הקמת המרכז דורשת חיפוש, גיוס והטמעה של מפתחים וחוקרים מהמדינה הזרה.
  • הסברה – יש לתת לעובדים החדשים אוריינטציה או הכשרה, לגבי יעדי ותרבות החברה
  • מערכת תקשורת חזקה – חובה ליצור מערכת יעילה להעברת נתונים ומידע בין צוות המרכז לחברה. למשל, באמצעות דוחות שבועיים ופגישות הערכה.

אילו עובדים מאיישים מרכזי מו"פ?

חוץ מצוותים של מפתחים וחוקרים, אלה עובדים נוספים שעשויים להיות נחוצים במרכזים:

  • מנהל פרויקט – עובד חברה, שנשלח באופן קבוע לשטח.
  • עוזר מנהל פרויקט – ממדינת היעד.
  • מנהל צוותים – ממדינת היעד.
  • צוות גיוס בעל ידע טכנולוגי – עדיף ממדינת היעד.
  • מומחה מקומי למשפטים ופיננסים.

אהבתם את הכתבה? > > malaho.co.il

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

עסקים

מה זה שיווק דיגיטלי ולמה חשוב לנהל אותו נכון?

בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים, שיווק דיגיטלי הפך להיות חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית השיווק של כל עסק. בין אם מדובר בחברה גדולה או בעסק קטן, היכולת להגיע לקהל יעד רחב ומדויק דרך האינטרנט הפכה להיות קריטית להצלחה. השימוש בטכנולוגיות דיגיטליות לשיווק מאפשר לעסקים לפנות לקהלים מגוונים, לעקוב אחר ביצועים ולשפר את היחס בין ההשקעה לתמורה באופן מתמיד.

קרא עוד »
עסקים

קונים כחול לבן: תמיכה בעסקי בוטיק בישראל

כאשר יום העצמאות של ישראל מגיע, אנו מקבלים הזדמנות מיוחדת להעריך את התרבות המקומית ואת היצירה הישראלית. במיוחד בתחום האופנה, עסקי הבוטיק הישראלים מביאים לידי ביטוי את המקוריות, הסגנון והייחוד של המדינה. מעצבים מקומיים, מציעים מגוון מוצרים איכותיים וייחודיים, המשקפים את התרבות הישראלית.

קרא עוד »
עסקים

אמיר קליבנוב על השפעת הטכנולוגיה על שוק ההון: כך חידושים טכנולוגיים, כמו בינה מלאכותית ובלוקצ'יין, משנים את פני ההשקעות והניתוח הפיננסי

בעידן שבו הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר, השפעותיה על שוק ההון הן עצומות ומהפכניות. אמיר קליבנוב, מנכ"ל חברת 'ט.א. יעוץ וניהול', חלוץ בתחום הפיננסי, מבין היטב

קרא עוד »
דילוג לתוכן