ההבדל בין הנקה לבין שימוש בתחליפי חלב אצל תינוקות?

תוכן עניינים
ישי אביב
ישי אביב, עורך ראשי

הן להנקה והן לשימוש בתחליפי חלב יש יתרונות משלהם לתינוקות. הוכח כי להנקה יתרונות משמעותיים לתינוקות בכל הקשור לעיכול, למערכת החיסון ולהתפתחות הקוגניטיבית. תחליפי חלב נתפסים כבחירה מעשית יותר לאמהות שאינן מסוגלות להניק. אמהות אלו חוות לעיתים קרובות קשיים באספקת חלב אם או אינן מסוגלות לייצר מספיק חלב אם בשל מצבים בריאותיים בסיסיים.

ההבדל העיקרי בין הנקה ושימוש בתחליפי חלב בתינוקות הוא שחלב אם נותן לתינוקות את התזונה הטובה ביותר, בעוד שהפורמולה מספקת להם פחות תזונה. נשים רבות אינן מסוגלות להניק את תינוקן מכיוון שאינן מייצרות מספיק חלב או מסיבות אחרות. זה הזמן שבו השימוש בתחליפי חלב הופך להיות הכרחי. נשים צריכות לדבר עם הרופא שלהן לגבי איזה תחליף עליהן לקחת, אם בכלל.

יתרונות חלב אם

הנקה היא מתן חלב אם לתינוק. הוכח שיש לו יתרונות רבים הן לאם והן לילד. חלב אם מתאים ביותר לתינוקות מכיוון שהוא טבעי, מכיל אימונוגלובולינים הדרושים למערכת החיסון של התינוק ומגן מפני מחלות מסוימות. לשימוש בתחליפי חלב בתינוקות יש חסרונות מסוימים בהשוואה להנקה.

1) הנקה מקדמת את התפתחות המוח ואילו הזנת פורמולות לא.

2) חלב אם מכיל נוגדנים בעוד שתחליפים אינם מכילים.

3) האכלה בפורמולה מעלה את הסיכון לחלות באנקרוליטיס אנטרוליטיס שעלולה לגרום לסיבוכים מסכני חיים אצל תינוקות.

4) האכלה בפורמולה מעכבת עלייה במשקל אצל תינוקות בהשוואה להנקה, כלומר סביר שהם יהיו בסיכון גבוה יותר להשמנה.

חלב אם הוא מקור ההזנה הטוב ביותר לתינוקות. הוא קל לעיכול ומכיל את כל הויטמינים והרכיבים החיוניים הדרושים לגדילת התינוק. תינוקות שניזונים מחלב אם לפי מחקרים שונים הם בריאים יותר ופחות סבירים לחלות במחלות כרוניות בבגרותם. עם זאת, לא כל האימהות יכולות לספק חלב אם לתינוק שלהן. לאמהות שאינן יכולות או לא רוצות להניק ישנן מספר אפשרויות הכוללות שירותי תמיכה בהנקה, עזרי הנקה או מזון תחליפי כמו פורמולה לתינוקות. הנקה גם מקדמת קשר בין אם לילד, דבר החיוני להתפתחות בריאה.

חסרונות חלב אם

חלב אם הוא התזונה הטובה ביותר לתינוק. הוכח מדעית שהוא המזון הטוב ביותר לתינוקות והוא נחשב כהשקעה החשובה ביותר בבריאות הילד. אך מכיוון שחלב זה מכיל שומן וסוכר, חלב אם יכול לגרום לרמות נמוכות של סוכר בדם אצל תינוקות.

הנקה יכולה גם לגרום לאמהות לרדת במשקל, ולכן אין לעודד אותה לאמהות הסובלות מהשמנת יתר וסוכרת. חסרון נוסף של חלב אם הוא שאמהות מניקות חוות עייפות וחוסר שינה. זה יכול להוביל לבעיות שינה בקרב תינוקותיהם ולפגיעה בבריאות הנפש האימהית.

חלב אם עשוי להוות בעיה גם אצל נשים מניקות עם מצבים מסוימים כמו סרטן או HIV, או כאלה הנוטלות תרופות מסוימות כגון אנטיביוטיקה או תרופות אנטי דלקתיות כגון איבופרופן (שעלולות לגרום). לחלב אם יש סיכוי גבוה להכיל מזהמים כמו עופרת או כספית (וזה מסוכן במיוחד במהלך ששת החודשים הראשונים). בנוסף, יתכן שהוא אינו מתאים לתינוקות הסובלים מאלרגיות או חוסר סובלנות למרכיבי מזון מסוימים. ולבסוף, הוא עשוי להיות בעל שומן גבוה או בעל טעם לא נעים.

חסרונות תחליפי החלב

בשנות הארבעים הוכנסו תחליפי חלב אם כדרך לתת לתינוקות שלא יונקים על ידי אמהותיהם מקור תזונה אמין יותר. בשנים האחרונות, מחקרים הראו כי תחליפים אלה עלולים להוות סיכונים בריאותיים חמורים לתינוקות. אחד החסרונות המשמעותיים ביותר של תחליפי חלב אם הוא שלרוב אינם שלמים מבחינה תזונתית. אם תינוק מקבל תחליף בלעדי בששת החודשים הראשונים שלו, יתכן שהוא לא יפתח את החומרים המזינים החיוניים הדרושים לצמיחה מואצת ותפקוד המוח. לספק לתינוק סוג כלשהו של חלב אם או פורמולה יאפשר לו לקבל כמה ויטמינים ומינרלים ממקורות אלה, כמו גם ממזונות אחרים ככל שהם מתבגרים. חלק מהחברות החלו לשווק "מבצרי חלב" הכוללים חומרים מזינים נוספים כגון DHA חשוב לציין כי גם לתחליפים אלה יש חסרונות משלהם. שירותי תמיכה בהנקה עשויים להיות יקרים ואילו עזרי הנקה עשויים להיות לא יעילים כפי שהם טוענים. פורמולה מלאכותית לתינוקות מגיעה עם מערך סיכונים משלה, כמו אלרגיות או זיהומים ויקרה יותר כמובן. ייתכן שתחליפי חלב אם לא יוכלו לעמוד בקצב הצרכים של הילד מה שעלול להוביל לתת תזונה.

יתרונות תחליפי חלב אם

יתרונות של תחליפי חלב אם, מדוע הוא מועיל לתינוקות ומהן האפשרויות הקיימות. הצורך בתחליפי חלב אם עלה כאשר ההנקה הפכה קשה או בלתי אפשרית עבור חלק מהאימהות. התחליפים משמשים כדי לספק את הצרכים התזונתיים של תינוקות עד גיל שישה חודשים. מומלץ לעשות זאת באופן זמני בלבד. עדיין לא ברור מה צופן העתיד עבור תחליפי חלב אם, אך ישנם דברים טובים שיכולים לקרות אם ננצל אותם טוב יותר. תחליפי חלב אם נמצאים בשוק כבר זמן רב. והם לא הולכים לשום מקום בקרוב. היתרונות של תחליפי חלב אם משנה לשנה משתפר ומשתדרג, הם בריאים יותר לתינוקות. הם מכילים את החומרים המזינים הדרושים כדי לסייע לתינוקות לגדול למבוגרים בריאים. זה גם עוזר להם להילחם בזיהומים, להישאר בריאים ובעלי מערכת חיסונית טובה. חלב אם מכיל גם מרכיבים שאינם מצויים בנוסחה, ולכן חשוב לתינוקות לשתות חלב אם במידת האפשר. והיתרון המשמעותי ביותר לאם הוא ככל הנראה הנוחות שבאכילת תחליפי חלב.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

דילוג לתוכן