למה חברות פותחות מרכזי R&D?

תוכן עניינים
ישי אביב
ישי אביב, עורך ראשי

האם יצא לכם לשמוע את המונח R&D, אבל אתם לא בטוחים במה מדובר? ובכן, בעברית ראשי התיבות הם מו"פ – מחקר ופיתוח. אלה כלים חשובים מאוד, אשר משמשים חברות כאשר הן רוצות להשיק מוצרים חדשים, שירותים או תוכנות. בכמה מילים, מו"פ נועד לגלות דברים שאפשר לייצר או למכור, לפני שאחרים יעשו את זה.

מהם מרכזי R&D?

מרכזי מו"פ יכולים להיות מחלקות פנימיות של חברה, אך הם ניתנים למיקור חוץ, לצוות של מומחים בתחום. ארגונים ענקיים רבים פותחים מרכזי מחקר ופיתוח בחו"ל, ובכך לא רק נהנים מעובדים מוכשרים בעלויות נמוכות, אלא גם מרוויחים מהתובנות שלהם על השוק המקומי. אחת הדוגמאות הבולטות לארגון כזה הוא מיקרוסופט. לחברה הידועה יש מרכזR&D  מיקרוסופט ישראל וגם מרכזים במדינות נוספות.

כמובן שזה לא אפשרי לבעלי עסקים קטנים. עבורם, הפתרון הנפוץ ביותר הוא מיקור חוץ של מרכז מו"פ. בצורה כזו, הם לא צריכים לשכור או להכשיר עובדים עם כישורי מחקר ופיתוח, ובכל זאת נהנים מהיתרונות שלהם.

כיצד יכולה חברה להפיק תועלת מהמרכזים?

  • תחרותיות וזמן יציאה לשוק קצר יותר – מחקר ופיתוח עוזרים לייצר מוצרים ושירותים חדשים לגמרי. אין צורך לומר שככל שמשיקים אותם מהר יותר, החברה יותר מתבלטת על פני המתחרים שלה.
  • הכנסה מוגברת בטווח הארוך – יתרון זה הוא המשך ישיר של הקודם: ככל שעסק מקדים מתחרים, יש לו סיכוי גבוה יותר למשוך לקוחות ולבנות בסיס נאמן. חברה שמצליחה לפתור בעיות עבור לקוחותיה, בונה איתם קשרים חזקים ארוכי טווח.
  • משיכת השקעות נוספות – למרות שמחקר ופיתוח יכולים להיות יקרים למדי, במיוחד עבור עסקים קטנים ובינוניים, זה יכול גם לעזור להם לקבל מימון ציבורי על ידי זכייה במענקים ספציפיים לתעשייה.
  • משיכת עובדים כישרוניים – חברות חדשניות בדרך כלל מצליחות לשים את ידיהן על המומחים המובילים בתעשייה. הקמת מרכז מו"פ, מגדיל את הסיכוי למשוך עובדים איכותיים ולייצר מאגר כישרונות משמעותי.

לסיכום, על ידי בניית מערכת מו"פ מסוג כלשהו, ניתן לייעל תהליכים עסקיים ולהגביר את היעילות של החברה, תוך צמצום ההוצאות שלה. מחקר ופיתוח עוזרים לשפר איכות של מוצרים, להפחית עלויות ולהאיץ את האספקה.

כמה עולה לפתוח מרכז מו"פ?

על פי נתוני הקרן הלאומית למדע בארצות הברית, בשנת 2016 חברות אמריקאיות יחסית קטנות (המורכבות מ-5-9 עובדים) הוציאו בממוצע 1.2 מיליון דולר על מחקר ופיתוח, בעוד תאגידי ענק (עם 25,000+ עובדים) הוציאו כ-148.3 מיליון דולר. 

העלויות משתנות בהתאם לגורמים הבאים: סוג התעשייה בה פועלת החברה, גודל החברה (כמות הפרויקטים, התהליכים, העובדים – כל זה משפיע), נתח הזמן והמאמץ שחברה רוצה להשקיע במו"פ, גודל ומאפייני המרכז.

איך בוחרים איפה לפתוח מרכז R&D?

לסיום, בואו נרחיב בעוד כמה מילים, על תאגידי הענק שפותחים מרכזים ברחבי העולם. כיצד הם יודעים איפה כדאי ומשתלם להם להשקיע בהקמת מרכז מו"פ?

  • מחקר מקיף על הארץ הזרה – כל החלטה כזו מתחילה במחקר מעמיק, כולל התייעצות עם מומחים מקומיים. המחקר נועד לוודא כי למדינה יש פוטנציאל צמיחה גבוה וכמות מספקת של כישרונות פנויים הדרושים למרכז פיתוח.  המחקר נעשה גם כדי לקבוע, האם עשויים להיות חסמים תרבותיים או אידיאולוגיים שיעמדו בדרכה של החברה.
  • בעיות משפטיות ורישום חברה – חשוב לבדוק את דרישות החוק, המיסוי וכו' במדינה המיועדת. למשל, כיצד מתבצע רישום החברה?
  • שטחי משרדים למרכז – כדי להקים מרכז, יש לאתר חלל למשרדים, הממוקם באזור אסטרטגי במדינה. זה הכרחי להצלחת המרכז.
  • תהליך רכישת כישרונות – הקמת המרכז דורשת חיפוש, גיוס והטמעה של מפתחים וחוקרים מהמדינה הזרה.
  • הסברה – יש לתת לעובדים החדשים אוריינטציה או הכשרה, לגבי יעדי ותרבות החברה
  • מערכת תקשורת חזקה – חובה ליצור מערכת יעילה להעברת נתונים ומידע בין צוות המרכז לחברה. למשל, באמצעות דוחות שבועיים ופגישות הערכה.

אילו עובדים מאיישים מרכזי מו"פ?

חוץ מצוותים של מפתחים וחוקרים, אלה עובדים נוספים שעשויים להיות נחוצים במרכזים:

  • מנהל פרויקט – עובד חברה, שנשלח באופן קבוע לשטח.
  • עוזר מנהל פרויקט – ממדינת היעד.
  • מנהל צוותים – ממדינת היעד.
  • צוות גיוס בעל ידע טכנולוגי – עדיף ממדינת היעד.
  • מומחה מקומי למשפטים ופיננסים.

אהבתם את הכתבה? > > malaho.co.il

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

שמירה על ניקיון מקסימלי
עסקים

איך אפשר לשמור על רמה מקסימליות של סדר וניקיון בעבודה

שמירה על סדר וניקיון במקום העבודה הינה קריטית ליעילות ולפרודוקטיביות. סביבת עבודה מסודרת ונקייה מאפשרת לעובדים להתרכז טוב יותר, למצוא פריטים בקלות וליצור אווירה נעימה ומעודדת. במאמר זה נסקור טיפים והמלצות מעשיות לשמירה על רמה מקסימלית של סדר וניקיון בעבודה.

קרא עוד »
עסקים

הקמת מותג איקומרס: מדריך מקיף

תעשיית האיקומרס פורחת, כאשר יותר צרכנים מאי פעם פונים לקניות מקוונות מתוך נוחות, מגוון ותמחור תחרותי. הקמת מותג איקומרס יכולה להיות מיזם רווחי, אבל זה

קרא עוד »
דילוג לתוכן