טיפים להחלפת כסף עבור חופשות ונסיעות

תוכן עניינים
ישי אביב
ישי אביב, עורך ראשי

כאשר אתם טסים לחו"ל, אתם צריכים לוודא כי החלפת הכספים מתבצעת באופן היעיל ביותר. אתם יכולים ממש לחסוך כסף, ובכך להגדיל את תקציב החופשה שלכם, וגם אם לא – זו פשוט התנהלות יותר חכמה ואחראית. כדי לעזור לכם להימנע מטעויות נפוצות, הכנו כמה טיפים חשובים. עוד לפני כן, יש כמה דברים שאתם צריכים לדעת ולהבין.

מהו שער חליפין?

לא נרחיב על כך יותר מדי, אבל במילים פשוטות, שער חליפין נועד לבשר לכם כמה כסף במטבע מסוים אתם יכולים להחליף בתמורה לכסף במטבע אחר. פעם, כל המרת מטבע הייתה תלויה בערך הזהב, אך מאז כלכלות העולם התקדמו מאוד. בשנות ה-70 של המאה הקודמת שיטה זו נעלמה במרבית המדינות המתקדמות.

איך נקבעים שערי חליפין?

כיום, יש שני מודלים על פי הם מדינות קובעות את שער החליפין של המטבע שלהן. המודל הנפוץ ביותר נקרא שער חליפין נייד, במסגרתו ערך המטבע נקבע על פי גורמים חיצוניים כמו כלכלת המדינה, ייבוא וייצוא ואינפלציה. 

מדינות פחות מפותחות, עם בעלות כלכלות לא מוצלחות, משתמשות במודל של שער חליפין קבוע. זה אומר שהממשלה קובעת את ערך המטבע, בלי קשר למשתנים שהזכרנו.

אילו מטבעות קיימים בעולם?

ברחבי העולם יש 180 מטבעות שונים. ארבעת הנפוצים והמשומשים ביותר הם דולר אמריקאי, אירו, ין (יפן) ופאונד (בריטניה). מן הסתם, אף מדינה אחרת לא משתמשת בשקלים, ולכן לפני כל טיסה תצטרכו לחשוב היטב על מדיניות ההחלפה בה תנקטו. 

ככה תעשו את זה נכון:

תערכו השוואות לפני שאתם מחליפים

אתם ודאי מבינים כמה חשוב להשוות מחירים לפני רכישות גדולות כמו רכבים, ואפילו לפני רכישות פחות משמעותיות. עם זאת, רבים שוכחים לעשות זאת לפני החלפת כספים, או פשוט לא מבינים כמה הבדלים יש בין הסוחרים השונים. בפועל, אם תיקחו את הכסף שאתם צריכים בלי להשוות, אתם עלולים להפסיד כסף.

שערי חליפין לא ידידותיים ועמלות גבוהות אינם נדירים, ואין שום סיבה שנתח גדול מהכסף שאתם מחליפים ילך לידיהם של החלפים. 

נניח שאתם עומדים לטוס לארצות הברית: לפני שאתם ניגשים לקבל הצעות מחלפי כספים, עליכם לבדוק מהו שער הדולר היום ולדעת למה אתם אמורים לצפות. כך, אם תקבלו הצעה לא טובה, תדעו לפנות לכיוונים אחרים.

לא תמיד חייבים להחליף לפני שטסים

אתם אולי מעדיפים לסיים את כל הסידורים והמטלות לפני הטיסה, כדי להגיע לחופשה בראש נקי. עם זאת, החלפת כסף מראש לא תמיד משתלמת. במדינות רבות, כל עוד נמנעים מחלפני כספים בשדות תעופה ומסוחרים לא אמינים, תוכלו לקבל יותר כסף תמורת אותו סכום בארץ. חשוב לבדוק את זה מראש, אבל יש לא מעט מקומות בהם החלפת כספים לא מהווה בעיה או אתגר.

אולי אתם בכלל לא צריכים כסף מזומן

הרבה אנשים נוהגים לא רק לבצע החלפה עוד בישראל, אלא להחליף סכום גדול של כסף לפני חופשות, כדי לא להיתקל במצב בו נגמר להם הכסף במהלכן. זו לא גישה פסולה, אבל חבל להיות בלחץ בשל העובדה שבמהלך הטיול, תסחבו עליכם הרבה כסף. למעשה, לא רק שלא חייבים להחליף הרבה, לא מוכרחים להחליף בכלל. 

כיום, במדינות רבות ניתן להסתדר מצוין עם כרטיסי אשראי, אז למה להסתובב עם מזומן? חשוב לוודא שהכרטיס שלכם בינלאומי, ולבדוק מהי מדיניות חברת האשראי שלכם לגבי רכישות בחו"ל (עמלות, שער חליפין וכו'). אפשרות נוספות היא לצאת לחופשה עם כרטיס נסיעות, עליו סכום כסף מקומי טעון לרכישות.

תחשבו מראש על אפשרויות להחליף חזרה

קשה לתכנן מראש כמה כסף תוציאו במהלך החופשה, ולכן כדאי לחשוב עוד לפניה מה תעשו אם "תיתקעו" עם סכום כלשהו בסופה. זה נכון בעיקר אם אתם טסים למדינה, לה מטבע לא ממש נפוץ, ובטח אם אתם לא מתכוונים לחזור אליה בקרוב. כמו כן, זה חשוב אם אתם רוכשים מטבע לא יציב, שהערך שלו עשוי להישחק במהירות ובאופן לא צפוי.

אחת האפשרויות היא לטוס עם דולרים או אירו, אותם ניתן להחליף כמעט בכל מקום. כך, אם יישאר לכם כסף זה יהיה הרבה פחות בעייתי. אתם יכולים גם לסכם מראש עם חלפני הכספים על סעיף של החזרה, אבל כמובן שלא בכל תנאי.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

דילוג לתוכן