חברת כוח אדם אל מול העסקה ישירה של עובדים – יתרונות וחסרונות

תוכן עניינים
ישי אביב
ישי אביב, עורך ראשי

כבעלי עסק, לעתים קרובות נתלבט האם עלינו לאתר כישרונות בכוחות עצמנו או להסתייע באנשי מקצוע. שתי שיטות ההעסקה הללו טומנות בחובן יתרונות וחסרונות שונים עבור התנהלותו השוטפת של העסק. כדי להבין יותר טוב מה העסק שלך צריך, יש להתחשב במספר קריטריונים: גודל העסק, סוג העבודה הכרוכה בו ואלמנטים נוספים ביניהם גם תרבות ואופי החברה. כדי לסייע לך להבין מה העסק שלך צריך, אספנו עבורך את היתרונות והחסרונות הקשורים בגיוס עובדים בכל שיטה.

רגע לפני שמתחילים – כמה מילים על גיוס עובדים דרך חברות כוח אדם

תהליך גיוס עובדים מתייחס לאופן בחירת והעסקת אנשים פוטנציאליים למשרה חדשה שנפתחה בחברה מסוימת. שתי הדרכים העיקריות לגיוס עובדים הן דרך חברות השמה (או בשמן השני חברות כוח אדם), או באמצעות העסקה ישירה. כאשר מדובר בחברות כוח אדם, החברה פועלת כמתווכת בין המעסיק למחפש העבודה. החברה אחראית על איתור וגיוס אנשים מתאימים למילוי התפקיד. מהצד השני – העסקה ישירה מתבצעת באמצעות החברה עצמה שאמונה על כל ההיבטים של הגיוס – החל מפרסום משרה ומעבר על קורות החיים והראיונות ועד ההחלטה הסופית – האם להעסיק את העובד או לא.

גיוס עובדים באמצעות חברות כוח אדם – יתרונות וחסרונות

בחירה בתהליך של גיוס עובדים דרך חברות כוח אדם הופך פופולרי יותר ויותר בקרב חברות רבות, בארץ ובעולם. חברות אלו מאפשרות למעסיק ולחברה ליהנות משלל יתרונות, אלו רק כמה מהם:

עומס אדמיניסטרטיבי מופחת

חברות כוח אדם דואגות לכל ההיבט האדמיניסטרטיבי הקשור בגיוס עובדים – ויש לא מעט ממנו. שיתוף הפעולה עמם מוריד לנו מהראש את הדאגה על חוזי עבודה ותנאי שכר מתאימים, סינון קורות החיים ותשומת הלב לכישורים הנדרשים לכל משרה. כלל הפעולות הטריוויאליות הללו מעמיסות בצורה משמעותית על התנהלות העסק והחברה במהלך תקופת גיוס עובדים המתאפיינת בשינויים רבים. חברות השמה מאפשרות לנהל תהליך גיוס העובדים פשוט ויעיל יותר ולאפשר לחברה ומנהליה להפנות זמן ומשאבים לפעילויות אחרות, מבלי להפר את האיזון בעסק.

גישה למאגר גדול של עובדים

חברות כוח אדם מחזיקות במאגר גדול ורחב במיוחד של עובדים בעלי כישורים ויכולות מגוונים. העובדה הזו מקלה על מעסיקים רבים למצוא את העובדים הנכונים במהירות. מלבד הטיפול בתהליך הגיוס הכולל פרסום ועריכת הראיונות, העובדים הנבחרים כמתאימים להשמה עוברים תהליך סינון קפדני שמאפשר למעסיק לקבל את הטוב ביותר עבור העסק שלו. תוצאה שללא חברות השמה כנראה היה לוקח לו זמן רב להגיע אליה בכוחות עצמו.

מומחיות ואובייקטיביות בתהליך גיוס עובדים

מתוך הבנה עמוקה של שוק העבודה והתחום הרלוונטי לחברה, חברות גיוס והשמת עובדים יודעות כיצד לבחון ולברור באופן המקצועי ביותר את כישורי המועמדים לאיוש המשרה. מתוך הכרות עם התנודות וארגז הכלים הנדרש לכל משרה,לצד  האובייקטיביות שבתהליך הגיוס החיצוני, מאפשרים לחברת ההשמה להבין האם אותו מועמד יתאים גם לטווח הארוך בזכות הכרות עם הכישורים הרכים יותר – מחויבות, רצון ללמוד ולהתפתח, מוטיבציה ועוד. 

חסרונות בגיוס דרך חברות כוח אדם

לצד היתרונות הבולטים, ניתן להצביע על מספר חסרונות יחסיים לתהליך גיוס דרך חברות כוח אדם והם תלויים בעיקר באופי החברה והצרכים שלה. 

עלויות

עבודה עם חברת כוח אדם מוצלחת דורשת השקעת משאבים והפניית עמלות עבור שירותיהן. לעיתים, מדובר בעלות גבוהה יותר מהעסקה ישירה בטווח הקצר. אולם, בטווח הארוך, מציאת עובד בעל כישורים מתאימים במהירות הופך את החיסרון קצר הטווח ליתרון לטווח הארוך. כאשר נלקחים כישורים נוספים ויכולות של מועמד מעבר למשרה המדוברת, החסרונות הללו יכולים להפוך בקלות רבה ליתרונות משמעותיים עבור העסק.

שליטה מופחתת על תהליך הגיוס

מעצם הגדרתה ומהותה, חברת השמה וגיוס עובדים לוקחת תחת חסותה את תהליך ברירת המועמדים עבור משרה פנויה בחברה. לכן, ייתכן שיהיו מועמדים שהיו מוצאים חן בעייני המעסיקים לו היו מגיעים לראיון במשרדי החברה ולא היו עוברים את הסינון שחברת ההשמה מפעילה. חברות ההשמה מפעילות שיקולים אובייקטיביים ומקצועיים לצד מדיניות ונהלים משלהן, שאינן בהכרח תואמות באופן מושלם את החברה הרלוונטית. 

מעורבות עובדים בעסק

לעיתים, עובדים הנשכרים למשרה בחברה דרך חברות השמה עשויים להרגיש פחות מחוברים לעסק במובנים מסוימים ותידרש להם תקופת הסתגלות מעט ארוכה יותר. תקופת הסתגלות זו יכולה להיות מאתגרת מבחינת מוטיבציה ומורל. אולם, לאחר תקופה זו ובשל הפופולריות הגוברת של חברות ההשמה, פותחו פרקטיקות שילוב מותאמות יותר לכל סוגי העובדים בחברות השונות. 

יתרונות וחסרונות של העסקה ישירה – כל מה שצריך לדעת

משמעותה של העסקה ישירה היא שבעל העסק מנהל את תהליך גיוס העובדים מתחילתו ועד סופו ללא מיקור חוץ של התהליך או סיוע מבחוץ. כדי להבין אם זו צורת גיוס העובדים המועדפת עליך, אלו כמה נקודות למחשבה בנוגע ליתרונות והחסרונות של השיטה.

תקשורת משופרת בין המעסיק לעובד

עובדים ישירים מתקשרים טוב יותר עם המעסיק שלהם, שהכיר אותם מהרגע הראשון, דרך ראיון הקבלה. תהליך הקליטה החברתי בעיקרו יהיה פשוט יותר, ככל הנאה.

שליטה בתהליך גיוס העובדים

העסקה ישירה מאפשרת לחברה שליטה מלאה על כוח האדם שלה לאורך כל הדרך. החל מראיון העבודה וכלה בקביעת חוזה העבודה, התנאים וההטבות ובמענה הספציפי שניתן לכל עובד ועובד. בשיטת העסקה זו, המעסיק יכול לבחון באופן אישי את הכימיה, המוטיבציה ולפתור בעצמו את שאלת ההתאמה של העובד לאופי ומטרות החברה. 

חסכון בעלויות גיוס כוח אדם

כאשר החברה מנהלת בעצמה את תהליך גיוס העובדים, היא חוסכת בעמלות הקשורות בתהליך קליטת עובדים דרך חברות השמה. 

החסרונות הטמונים בהעסקה ישירה

לצד ההכרות עם העובדים והשליטה המלאה בתהליך, ישנם מספר חסרונות שעלולים להשפיע על מעסיקים במגוון דרכים כאשר הם בוחרים להעסיק עובדים ללא חברה מתווכת. 

קושי במציאת העובדים הנכונים

העסקה ישירה של עובדים מחייבת את החברה לנסח באופן בהיר את דרישות התפקיד ולסנן את המועמדים הטובים ביותר שעונים להגדרה. מאחר והעסקה ישירה מתבצעת דרך מודעות דרושים, מפה לאוזן או בפלטפורמות ייעודיות, החשיפה שמקבלת המשרה קטנה בהרבה מאשר החשיפה שתתקבל דרך חברות השמה ומאגרי כוח אדם רחבים. למעסיק אין את היכולת או המשאבים לקטלג ולמיין עובדים על פי כישורים והוא יידרש לבצע את הסינון בעצמו עד מציאת המועמד הנכון ביותר. 

הפניית משאבים יקרים לאדמיניסטרציה ובירוקרטיה

גיוס עובדים הוא מעל הכל מטלה אדמיניסטרטיבית. פרסום המשרה באתרים הרלוונטיים, סינון מסמכי קורות חיים, עריכת ראיונות, קליטת עובדים ותקופות הסתגלות. התהליך הזה עלול לקחת זמן רב ודורש מהמעסיק להישאר תמיד עם האצבע על הדופק ולחפש אחר המועמד הטוב ביותר עבור המשרה המוצעת. בהיבטים אלו, העסקה ישירה נתפסת כלא יעילה עבור חברות מסוימות.

לסיכום, מציאת העובד המושלם למשרה בחברה שלך היא לא עניין של מה בכך. דרך בחינה של עשרות ואף מאות מועמדים פוטנציאליים – השאיפה היא למצוא את האחד או האחת שיתאימו כמו כפפה ליד בכל היבט. בין אם בחרת בשיטת העסקה ישירה או דרך חברת השמה, חשיבות הבחירה בעובד המתאים ביותר מקדמת את העסק שלך למציאות טובה, רווחית ויעילה יותר. כל שצריך להבין הוא את שיקולי העלות והתועלת של כל אחת מהשיטות ולהבין באיזו דרך החברה שלך צריכה לבחור. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

שמירה על ניקיון מקסימלי
עסקים

איך אפשר לשמור על רמה מקסימליות של סדר וניקיון בעבודה

שמירה על סדר וניקיון במקום העבודה הינה קריטית ליעילות ולפרודוקטיביות. סביבת עבודה מסודרת ונקייה מאפשרת לעובדים להתרכז טוב יותר, למצוא פריטים בקלות וליצור אווירה נעימה ומעודדת. במאמר זה נסקור טיפים והמלצות מעשיות לשמירה על רמה מקסימלית של סדר וניקיון בעבודה.

קרא עוד »
דילוג לתוכן