עורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית – תסמונת איקס שביר

תוכן עניינים
ישי אביב
ישי אביב, עורך ראשי

בואו נתחיל מהעובדה מוכחת – אנחנו חיים במדינה, בה הרפואה היא בין המתקדמות בעולם. 

הלימודים התובעניים והמקיפים שעוברים הסטודנטים לרפואה, מכשור והאבזור המתקדמים שקיימים בבתי חולים בארץ ואפילו ההיי טק שעוסק בלפתח מכשירים חדשים ולבצע מחקרים פורצי דרך – כל זה תורם לכך שרמת הרפואה בארץ היא כה גבוהה. על הנייר נשמע מבטיח וטוב, בפועל גם במדינה מתקדמת כמו שלנו, לא חסרים מקרים של רשלנות רפואית – מקרים בהם מחלות לא אובחנו בזמן, דברים התפספסו בבדיקות או פעולות רפואיות שלא הותאמו נכון למטופל והביאו לתוצאה של נזק, במקום לעזור בריפוי. כאן, מגיעה השאלה – מה ניתן לעשות במקרה של רשלנות רפואית וכיצד ניתן לטפל בעניין, אם אנו חושדים שרשלנות רפואית התקיימה לגבינו או לגבי מישהו מהמשפחה שלנו. האם ניתן ישר לדרוש פיצויים, איך מגיעים לתביעה, את מי תובעים – עורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית מסביר.

 רשלנות רפואית – ההגדרה

על מנת להגדיר רשלנות רפואית, צריך להבין שלא כל מקרה שבו הטיפול שקיבלנו לא עזר, מוגדר כרשלנות רפואית.

רשלנות רפואית מוגדרת כמקרה, שבו איש הרפואה שטיפל באדם לא ביצע את הנדרש ממנו או, במילים אחרות, חרג מהסטנדרטים הקבועים למקרה שנמצא בטיפולו.

 קשר מחייב

אבל רשלנות רפואית לבדה, לא מספיקה על מנת שנוכל ישר לפנות לתביעה. ישנו צורך להוכיח שמתקיים קשר בין הנזק שנגרם לאדם לבין אותה רשלנות רפואית. במילים פשוטות יותר יש סיבה ויש תוצאה.

 את מי תובעים?

כמו שבמקרה של תאונת דרכים שבה מעורב אוטובוס, תובעים בעצם את חברת התחבורה, כך גם במקרה של רשלנות רפואית – התביעה מכוונת כלפי המוסד הרפואי שבו האדם קיבל טיפול שגוי והיה קורבן לרשלנות רפואית.

 מקרים בהם יכלה להתקיים רשלנות רפואית

כמובן, שהתחום הראשון שאנחנו יכולים לחשוב עליו כתחום שבו עלולה להתקיים רשלנות רפואית, זהו תחום של גילוי מחלות – ופה אנחנו מדברים על מקרים של מחלות תורשתיות, שניתן לאבחן עוד בשלבי היריון ראשוניים ועד גילוי מחלות ממאירות, המצריכות טיפול מיידי, על מנת לאפשר לאדם סיכויי הישרדות גבוהים.

בנוסף, אנחנו מדברים גם על טיפולים שגויים שהאדם נשלח אליהם, בין אם מדובר בטעות שמקורה באבחון שגוי לבין אם מדובר בסיכונים שלא צוינו כסיכונים אפשריים של אותו הטיפול.

בנוסף, כל מקרה שבו הטיפול שניתן לאדם לא עמד בסטנדרטים שמוגדרים לטיפול במצבים דומים – אלה גם מקרים שבהם יכולה להתקיים רשלנות רפואית ויש צורך לעשות בדיקה מקיפה של המצב והנזק שנגרם, על מנת לדעת האם אכן מדובר במקרה של רשלנות רפואית.

 מחלות תורשתיות

אנחנו נתעכב מעט על תחום של מחלות תורשתיות, על מנת לתת הסבר מקיף על הנושא.

ככל הנראה, מדובר באחד התחומים הנפוצים ביותר לרשלנות רפואית ואותה הרשלנות יכולה להתקיים עוד בשלבים מאוד מוקדמים של חי אדם – טרם הלידה. 

ניקח לדוגמא את תסמונת איקס שביר. מדובר בתסמונת שגורמת לפיגור שכלי בעובר, תסמונת שיכולה לקבל ממדים שונים – בין פיגור שכלי עד כדי אוטיזם של ממש. והכל, בגלל מוטציה שנמצאת בגן מסוים שנמצא על כרומוזום איקס.

כפי שציינו, התסמונת גורמת להפרעות קשות וילדים שנולדים איתה, לא יוכלו לנהל אורח חיים רגיל ויזדקקו לליווי במהלך חייהם.

נשים יכולות להיות נשאיות של הגן הזה מבלי לדעת בכלל ולכן יש חשיבות עליונה לגילוי  העניין בתחילתו של היריון. החדשות הטובות הן, שאת התסמונת ניתן לגלות בשלבי היריון מאוד ראשוניים והכל בעזרת בדיקת דם פשוטה.

עכשיו, תדמיינו מקרה שבו אישה הרה לא נשלחת לבצע את אותה הבדיקה ואת הסיכונים העצומים שהיא תצטרך להתמודד איתם. זו, דוגמא מיני רבות למצב של רשלנות רפואית.

 למי פונים במקרה של חשד לרשלנות רפואית?

בראש ובראשונה חשוב לציין שעל מנת להיות בטוחים שמדובר במקרה של רשלנות רפואית, יש צורך לפנות לייעוץ.

לכן, בכל מקרה שבו יש חשד לאותה רשלנות רפואית – חשוב להגיע לעורך דין לאותה ההתייעצות.

לא כל עורכי הדין מתעסקים בתחום של רשלנות רפואית ולאור העובדה שמדובר בתחום גדול, ישנו צורך להגיע אל עורך דין שמתמחה בתחום ויש לו ניסיון רב.

בנוסף, עורכי דין שמתעסקים במצבים של רשלנות רפואית, יוכלו להפנות אותכם לרופאים מומחים שאיתם הם עובדים, על מנת לקבל חוות דעת נוספת ואישור לכך שאכן מדובר במקרה של רשלנות רפואית.

מה הפיצוי שניתן לקבל במקרה של רשלנות רפואית

פה, חשוב להבין שכל מקרה לגופו ויש קטגוריות שונות לנזק שנגרם לנו כתוצאה מרשלנות רפואית.

בחישוב הפיצויים, צריך לקחת בחשבון את הנזק עצמו ואת טווח הנזק – קבוע או זמני, את הפגיעה ברמת ההשתכרות של הנפגע – הן להווה והן לעתיד ובפרמטרים רבים ונספים.

 פיצוי על איבוד כושר העבודה

כאמור, ניתן לקבל פיצוי על הפגיעה בכושר העבודה ופה, מה שיש לו חשיבות זה לא רק רמת ההשתכרות של האדם, אלא גם אחוזי הנכות שייקבעו לאדם בעקבות אותו הנזק, את כמות הזמן שבו האדם יכל להשתכר (עד גיל יציאה לפנסיה) וכדומה.

 פיצוי על הכאב

בנוסף, פיצוי יכול להיות פיצוי על הכאב – הכוונה למגבלות שמגיעות ביחד עם כאב כרוני ועד כדי קיצור בתוחלת החיים של האדם.

 פיצוי על עזרה סיעודית

גם במקרה שבו האדם יזדקק לעזרה בהתנהלות היום יומית שלו, יש מקום לקבלת פיצויים – בין אם אותה עזרה היא עזרה סיעודית מאדם חיצוני לבין אם מדובר בעזרה מבני משפחתו – עזרה שחורגת מגבולות העזרה הרגילה בטרם הנזק שנגרם שעקבות רשלנות רפואית.

 פיצוי על הוצאות חריגות

במידה והנזק שנגרם בעקבות רשלנות רפואית, גורם להוצאות כספיות שלא התקיימו טרם הנזק, הוצאות על תרופות, על הליכים רפואיים, על נסיעות ועל כל דבר שניתן לקשר להוצאות הקשורות לנזק שנגרם – אדם יהיה זכאי לקבל פיצוי עליהן.

לכן, חשוב לציין פה, שכל מסמך וכל קבלה שיכולים להיות קשורים להוצאות בעקבות הנזק שנגרם – יש חשיבות עליונה לשמור אותם.

רשלנות רפואית – סיכום

בכל מקרה שבו יש חשש או חשד סביר לכך שהתקיימה לגביכם או לגבי מישהו מבני המשפחה שלכם רשלנות רפואית, רשלנות אשר גרמה נזק, שינתה או פגעה באורח חיים הרגיל כפי שהכרתם – יש צורך לפנות להתייעצות אצל עורך דין מומחה בתחום רשלנות רפואית, על מנת להעריך את המצב ולהבין האם יש פה מקום לתביעה על רשלנות רפואית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

דילוג לתוכן